Wednesday, August 19, 2009

CERPEN-PARIT GUMPONG DI DAERAHMU ADICITAKU TERAPUNG

Mat menyandarkan badannya pada kerusi. Jauh di sudut hatinya dia berasa puas. Pelajar-pelajarnya dari Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia bersama-sama barisan Majlis Perwakilan Pelajar UPSI menggemblengkan tenaga melaksanakan tanggungjawab sosial kepada negara. Kutipan derma sudahpun diserahkan kepada pihak universiti yang kemudiannya akan diserahkan pula kepada Tabung Dana Kemanusiaan Palestin. Hatinya tersentuh dengan ucapan bersemangat Naib Canselor UPSI dalam perhimpunan aman membantah pembunuhan rakyat Palestin oleh regim Israel di Semenanjung Gaza. Tanpa disedari air matanya menitis melihat liputan media berhubung pembunuhan kejam rakyat Palestin yang tidak berdosa itu.
“Bagaimanakah nasib rakyat Palestin? Sampai bilakah rejim Israel akan terus mengganas? Bagaimanakah pula nasib anak-anak Palestin dalam pelajaran? Adakah mereka akan terus tercicir daripada sekolah seperti diriku suatu masa dahulu?” bisiknya dalam hati. Mat berdoa agar kekejaman regim Israel di Semenanjung Gaza akan segera berakhir.
Mat seakan-akan terdengar orang mengetuk pintu biliknya. Dia bangun dan berjalan ke arah pintu. Daun pintu dikuaknya namun tiada siapapun di luar.
“Siapa yang ketuk pintu? Ah! Mungkin hanya perasaan aku saja,” bisik hatinya.
Di luar bangunan, hujan mencurah lebat. Angin berdesau kencang. Sesekali kilat sabung-menyabung dan guruh berdentum membelah angkasa. Mat menutup kembali daun pintu itu dan kembali ke mejanya. Dengan tidak disengaja dia terlanggar hujung rak buku. Buku tebal berwarna biru tua meluncur jatuh. Mat tunduk mencapai buku itu. Kelihatan sekeping gambar terkeluar dari celah buku tersebut.
Mat menatapnya seketika. Dia tersenyum. Gambar itu gambar lama; barangkali dalam tahun 1975. Ketika itu dia dan kawannya sedang makan Wadai Kepeng, kenduri pindah rumah jirannya, Azhar di Parit Gumpong. Kampung sawah padi yang permai itu terletak empat kilometer dari pekan Kuala Kurau, Perak Darul Ridzuan. Hairan, bagaimanakah gambar lama itu tersisip di dalam buku yang jatuh tadi? Lama Mat menatap gambar tersebut. Kemudian bersenandunglah lagu lama di sudut memorinya.
Tajak yang tajam berkilat itu dihayunnya tinggi sebelum dihempaskan ke perdu menerung dalam petak sawah. Percikan air sawah yang keruh membasahi tubuhnya. Mat terus menghayunkan tajaknya. Rebah lagi batang-batang menerung di hadapannya. Kemudian, ditariknya batang menerung dengan tajak ke sisi. Keringatnya menitis berbaur air sawah yang keruh separas betis. Matahari terus terik di ubun kepala. Mat tidak menghiraukan itu semua. Dia terus menghayunkan tajaknya tinggi di angkasa. Leteran emak tirinya saban hari benar-benar membingitkan telinganya. Ayahnya yang sudah uzur itu hanya membisu. Namun baginya yang berusia 16 tahun ketika itu, leteran tersebut melemaskan hati yang sedia gulana.
“Sawah orang lain sudah hampir habis ditajak. Sawah kita belum lagi sudahnya. Mat memang penyegan! Mat balog liat!! Kalau macam inilah sampai kiamat pun menerung yang berceragah di sawah itu tidak akan habis ditajak,” terngiang-ngiang suara nyaring emak tirinya.
Mat lemas diasak leteran begitu. Memang sejak subuh lagi dia sudah meleterinya. Mat capai tajak di rasuk rumah dan melangkah longlai, berbekalkan air sejuk menuju sawah yang tidak jauh dari rumah. Dalam suasana pagi yang hening itu dia meredah lorong kecil ke sawah. Mat terkejut beruk apabila loceng basikal dibunyikan kuat di belakangnya. Zul menghulurkan sebungkus kuih yang masih panas kepada Mat. Mat menyambutnya dan mengangkat tangan kepada Zul dan adiknya Siti Rohani yang berunifom sekolah dan tersenyum memandangnya.
Mat cuma membalasnya dengan senyuman hambar. Dahulu dia bersama-sama mereka mengayuh basikal ke sekolah, namun kini tidak lagi. Kemiskinan tegar yang mencengkam keluarganya dijadikan alasan untuk memaksa Mat berhenti sekolah. Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa luluh hatinya. Apalah dayanya! Sebagai anak dia taat dan patuh akan ayahnya. Pernah Cikgu Abdul Rahim Layang dan Cikgu Muhammad Abdullah menaiki vespa sprint datang ke rumah memujuk ayah agar mengizinkannya bersekolah semula, namun suara meninggi emak tirinya memeningkan kepala dua orang guru tersebut. Mat masih ingat suara ayahnya terketar-ketar meminta maaf atas kelakuan isterinya itu. Sejak itu tiada siapa lagi yang menghiraukan dirinya. Dia terus tercicir dari sekolah.
Mat mengesat air matanya yang tertumpah. Kelibat dua orang sahabatnya itu kian hilang di jalan besar. Dari pekan kecil Parit Gumpong, hanya Zul seorang sahaja yang berbasikal ke sekolah Menengah Panglima Bukit Gantang, sementara adiknya Siti Rohani naik bas sekolah Haji Endik ke Sekolah Menengah Methodist di Parit Buntar, Perak Darul Ridzuan.
Mat terus menghayunkan tajaknya. Batang-batang menerung yang tinggi itu kian banyak rebah. Sesekali hatinya bangga kerana sudah luas juga petak sawah itu dikerjakan. Hatinya hairan, mengapakah masyarakat kampungnya susah benar untuk menerima pemodenan? Seingatnya pegawai pertanian Daerah Krian sudah banyak kali menyeru petani menggunakan jentera pertanian moden yang boleh disewa daripada Pertubuhan Peladang Kawasan. Namun banyak yang masih keliru. Mereka kurang faham tentang konsep pertanian moden. Mungkinkah mereka akan berubah jika penerangan diberikan oleh anak tempatan yang terpelajar.
“Tapi bagaimana? Aku sendiri disuruh berhenti sekolah dalam usia semuda ini? Bagaimanakah aku hendak mengubah sikap mereka?” soal Mat sendirian.
Dia menoleh ke belakang. Petak sawah itu dahulunya dipenuhi menerung kini sudah banyak yang rebah ke bumi. Setiap kali mata tajaknya menyentuh perdu menerung burung gelam, wak-wak, puyuh, dan sintar api kelihatan terbang rendah. Mat cukup geram melihat burung-burung itu. Dahulu dia, Zul, Din, Lee, Azhar, Latib, Mie Hanafi, Ishak, Manaf, Fuad, Bakar, Saad, dan Harun sering terhendap-hendap menyelinap masuk ke petak sawah yang dipenuhi menerung untuk mencekup burung dalam hujan lebat. Masing-masing ada sebatang kayu sebagai senjata. Kayu itu akan dibaling ke arah burung-burung tersebut. Dalam hujan lebat burung itu tidak akan mampu terbang jauh kerana sayapnya basah kuyup.
Mat dan kawan-kawan umpama askar di medan perang. Mereka akan menyusup dan mengejar burung-burung yang kesejukan dalam rumpun menerung. Mereka akan ketawa terkikik-kikik apabila berjaya mencekup beberapa ekor burung yang kesejukan itu. Burung-burung itu disembelih dan digoreng kunyit. Kecur air liurnya membayangkan kelazatan burung goreng rangup itu. Namun suasana itu sudah berlalu. Kawan-kawan sebayanya tekun bersekolah dan tidak seperti dirinya yang bergelumang selut di sawah. Hati Mat hiba mengenangkan keindahan alam persekolahannya dahulu.
Mat terus menebas batang menerung di petak sawah dengan gagahnya. Mat membayangkan dirinya umpama Kapten Hassan dari Rejimen askar Melayu Diraja dalam pakaian tempurnya menumbangkan ramai pengganas komunis yang hendak menggugat kedaulatan Malaysia, tanah air tercinta.
“Semoga arwah Kapten Hassan dan seluruh pahlawan negara dicucuri rahmat oleh Allah S.W.T dan dihimpunkan bersama para syuhada,” doa Mat dalam hatinya. Mat tersenyum puas. Mat bangga menjadi anak petani Parit Gumpong yang saban waktu bergelumang dengan selut dan lumpur.
“Lepas habis menajak, Mat kenalah melonggok batang menerung itu pula. Selepas itu Mat perlu membawanya ke batas sawah. Anak semai padi yang diredih dahulu nampaknya sudah membesar. Sudah sesuai untuk ditanam secara berderau dengan orang kampung,” lembut suara ayahnya menyentuh gegendang telinga.
Mat tersenyum dan mengangguk tanda faham. Namun suasana ceria dua beranak itu mati dipancung emak tirinya dengan kata-kata sinis.
“Eloklah tu. Dah berhenti sekolah jangan dok berlagak pula. Kena kerja lagi rajin bantu keluarga. Jangan dok tahu mentedarah saja!” Suara itu tajam bagaikan sembilu. Hatinya terasa pedih dan berdarah. Biarpun begitu Mat tak pernah menjawab kutukan emak tirinya itu.
“Tak baik cakap macam tu, Bedah. Mat itu anak awak juga. Dia dah remaja. Kena jaga perasaannya,” suara ayahnya kedengaran perlahan dan bergetar.
Ayahnya terbatuk-batuk seketika. Minyak geliga cop keris dalam kotak merah itu digosoknya ke dada. Di tepi dinding ada botol tonik cop gajah yang sudah hampir kering. Mata layu ayahnya merenung wajah Mat yang duduk membatu di atas tikar mengkuang lusuh yang bergulung di hujungnya.
“Mat tu anak tiri Bedah. Ikut suka Bedahlah nak kata apa kat dia. Bukan boleh manjakan sangat budak penyegan dan balog liat macam tu! Nanti dia naik ketegag pula!” Suara emak tirinya kedengaran meninggi.
Mat hanya membisu dan memandang wajah ayahnya yang kian uzur. Badan ayahnya kian kurus menampakkan tulang rangkanya satu per satu. Sejak akhir-akhir ini ayahnya kerap sakit dan terbatuk-batuk. Kadangkala batuk ayahnya menjadi-jadi dan bertukar menjadi penat pula; berbeza pula dengan tubuh emak tirinya yang semakin hari semakin boyak terenyak-renyak!
Wajah emak tirinya itu sering kelihatan mencuka. Entah apa yang tidak kena Mat pun kurang pasti. Mat sedar, selepas emaknya meninggal dunia dahulu, dialah yang mencadangkan agar ayahnya berkahwin lagi. Namun selepas empat bulan berkahwin perangai emak tirinya mulai bengis macam singa betina kehilangan anak. Pernah suatu malam Mat dengar emak tirinya menghasut ayahnya agar memberhentikan persekolahannya supaya bekerja di sawah. Mulanya Mat ingin membantah, namun terpaksa akur arahan ayahnya.
“Abang tak mahu sambung sekolah lagi ke?” lembut suara Siti Rohani anak Haji Shaari, Imam Kampung Parit Gumpong. Mat mengeluh mengenang nasib dirinya. Lama Siti Rohani menunggu jawapan dari mulutnya, namun Mat terus membisu.
“Siti kesian lihat abang. Sudahlah terpaksa berhenti sekolah, dipaksa pula turun ke sawah awal-awal pagi. Kadang-kadang dipaksa pula ke kepala tanah untuk mengait kelapa. Makcik Bedah senang-lenang mengarah itu dan ini dari atas rumah,” Siti Rohani mendengus.
Wajah Siti Rohani yang dalam tingkatan dua itu dipandangnya. Tiada perkataan terhambur daripada mulut Mat. Bagi Mat hanya Siti dan Zul yang memahami isi hatinya. Mereka kawan rapatnya. Semua masalah dikongsi bersama. Tiada rahsia antara mereka. Mat senang dapat bersama-sama Siti. Ayah dan emak Siti juga seperti merestui persahabatan mereka.
Mat memperlahankan hayunan tajaknya. Dia sudah keletihan. Lambat-lambat Mat meninggalkan tajaknya seketika dan berjalan mendapatkan batu asah yang ditinggalkan di tepi batas sawah. Seekor ikan haruan sederhana besarnya mati terkena tajaknya yang tajam berkilat itu. Sempat Mat meneguk air sejuk yang di bawanya dan mengunyah kuih kalakatar berintikan kelapa muda yang diberikan oleh Zul tadi.
“Ahh! Adakah aku tetap begini sehingga tua? Bergelumang lumpur sawah? Tak dapat bersekolah semula? Aku ingin jadi pensyarah universiti. Bolehkah? Atau aku hanya bermimpi di siang hari?” soal Mat dalam hati.
Setelah perutnya diisi, Mat berjalan semula menuju ke arah tajak yang ditinggalkannya. Dia melabuhkan punggungnya di atas batang menerung yang sudah tumbang itu sambil mengasah tajak beralaskan pelepah kelapa agar kembali tajam berkilat. Bunyi batu asah yang berdesir menjadi irama merdu yang sering menghiburkan hati laranya. Mat tekun mengasah mata tajaknya hingga kembali tajam berkilat.
Minggu lepas Mat mengait kelapa di hujung tanah sawahnya. Ada lebih kurang 20 batang pokok kelapa yang ditanam datuknya. Semuanya sudah tinggi menjulang. Mat gunakan galah buluh yang disambung di tengahnya. Zul dan Siti menolongnya menghimpun buah kelapa yang sudah dikait. Kemudian Mat akan kopek kelapa dengan besi tajam yang dipanggil cop.
Becok mulut Siti berebut kumboi kelapa dengan abangnya, Zul. Mat hanya ketawa melihat kaletah dua beradik itu. Mat hadiahkan mereka buah kepala muda. Mereka ketawa terkikik-kikik melihat perut Mat yang membuncit dipenuhi air kepala muda. Mat tidak kisah diketawakan Siti.
Pak Mail Kambing datang dengan basikal berjenama Hirocules membawa kelapa yang sudah dibelah ke kedai abangnya Ishak Itek. Petangnya, Mat dan Zul ke kedai Ishak Itek, pemborong kelapa untuk mengambil wang jualan. Mat ketawa terkikik-kikik menerima wang jualan kelapa walaupun Ishak Itek ada memberitahunya harga kelapa mulai merudum dalam pasaran. Mat juga tak kisah jika Ishak Itek kata jumlah kelapa yang dijual dipotong sebiji bagi ’basi’ setiap sepuluh biji buah kelapa yang dijualnya.
Duit jualan kelapa diserahkan semua kepada ayahnya. Kemudian ayahnya menyerah wang itu kepada emak tirinya untuk disimpan. Mat terkebil-kebil menerima hanya dua ringgit sebagai upah mengait dan menjual kelapa. Walaupun begitu Mat terima juga dengan hati yang reda.
Mat bangun dan mengeliat seketika. Dia tertinjau-tinjau ke arah jalan memerhati sesuatu. Dari jauh kelihatan Siti Rohani mengayuh basikal Raleigh hitam brek hup kembali dari sekolah. Kelibat Zul tidak kelihatan. Mungkin Zul masih mengayuh basikal dari sekolahnya yang sejauh 10 kilometer itu. Memang memenatkan apabila mengayuh basikal dalam jarak begitu. Namun jauh di sudut hatinya Mat berazam untuk menyambung semula persekolahannya yang terhenti.
Mungkin ayahnya mengizinkan, tetapi bagaimanakah pula dengan emak tirinya? Mat menimbang-nimbang di dalam hati. Apabila terbayang wajah emak tiri yang menyingga itu semangat Mat untuk bersekolah kembali mengendur. Mat bagaikan boleh mengaggak kata-kata yang bakal dihamburkankan emak tirinya. Mat mengeluh lagi. Kakinya terasa longlai melangkah petak sawah untuk pulang ke rumah.
“Buat apa tu, Mat?” sapa Zul dari atas basikal. Keringatnya membasahi uniform sekolah. Zul memberhentikan basikal jenama Robin Hood berwarna hijau tua itu dan memandang wajah Mat yang iras pelakon Mustafa Maarof. Zul tersenyum memandang Mat yang sedang menggagau ikan sepat di bawah kapar pokok kangkung yang tumbuh menjalar di tepi parit. Dua tiga ekor ikan sepat benua yang putih kehijauan itu terlompat-lompat dicampak oleh Mat ke atas jalan. Zul juga lihat ada seekor ikan haruan yang sederhana besarnya sudah mati terluka badannya mungkin terkena tajak agaknya. Zul faham tanggungjawab kawannya itu amat berat.
Zul hanya menggeleng-gelengkan kepala tanda simpati akan nasib kawan baiknya itu. Seekor lagi ikan sepat benua dilontar Mat dari dalam parit. Ikan itu terlompat-lompat di atas jalan. Bila melihat ikan sepat itu teringat Zul pada musim buang air dari sawah. Pagi-pagi lagi kelihatan ramai orang kampung turun ke parit itu dengan dawai putih yang digigit di mulut. Masing-masing menggagau ikan dalam air yang mulai kering itu. Ikan sepat yang berjaya ditangkap dengan tangan akan dicucuk mata pada hujung dawai yang digigit ke mulut. Masing-masing ketawa terbahak-bahak bila membawa naik ikan dari dalam parit yang berjaya ditangkap. Tidak kurang pula yang menimba telaga untuk menangkap ikan yang lebih banyak untuk dijual pada perais yang menanti.
“Macam inilah, lepas habis menajak aku kena tangkap ikan sepat pula untuk lauk tengah hari. Kalau tidak berdesing lagilah telinga ini. Rimas aku mendengarnya” ujar Mat dan ketawa pahit. Dari mata Mat, Zul tahu kawannya itu masih ingin bersekolah seperti dirinya.
“Mat jomlah bersekolah semula. Semua cikgu bertanyakan awak”
“Siapa?” soal Mat kembali. Bola matanya kelihatan bersinar.
“Cikgu Mahzam Bee Ibrahim, Cikgu Azizah Hussin, Cikgu Salmiah, Cikgu Hussin Kamdi, Cikgu Che Pa Hashim, dan Cikgu Hussin Harun selalu bertanyakan awak. Mereka kata sayang, awak terpaksa berhenti sekolah di usia muda begini.” Zul berkata penuh emosi. Mat terlompong mendengar ramai nama cikgu yang masih ingat akan dia.
“Aku sedar itu. Namun, ayah minta aku berhenti. Aku terpaksa akur walaupun sudah puas merayu,” ujar Mat perlahan.
“Awak pujuklah dia sekali lagi. Mencuba lebih baik daripada mendiamkan diri. Ini masa depan awak, awak kena ingat Mat!” ujar Zul memberi semangat.
“Entahlah. Dulu cikgu Rahim Layang dan Cikgu Mad Dollah dah pujuk ayah aku, tapi emak tiri aku tak bagi. Mungkin nasib aku kot, hanya sekolah setakat tingkatan satu sahaja,” ujar Mat kembali dan menggelengkan kepalanya.
“Awak tak sekolah rasa tak seronoklah. Saya seorang-seorang kayuh basikal ke sekolah. Bosan betul!” ujar Zul kembali. Mat terdiam seketika.
“Awak kena ingat Mat! Ikan sepat yang dicucuk matanya dengan dawai dan dilurut ke belakang umpama nasib bangsa kita jika terus ketinggalan dalam pelajaran. Ini masa depan bangsa kita Mat!” Zul cuba membakar semangat kawannya itu. Mat terkedu mendengar ungkapan kawannya itu.
“Aku memang ingin bersekolah semula. Tapi aku kena berhenti untuk membantu keluarga. Bolehkah aku dibenarkan belajar semula?” soal Mat sedih.
Setitis air matanya tertumpah di pipi. Mat berhenti menggagau ikan. Dia mula membersihkan diri. Zul hanya memandang wajah sugul kawannya itu sambil tersenyum. Terdetik rasa simpati dalam hatinya. Baru dia teringat berita yang dimaklumkan oleh Zainab Abdul Aziz dan Salmah Kassim, teman sekolahnya pagi tadi. Berita baik itu ingin dikongsi bersama-sama Mat kawan baiknya itu.
“Saya dengar Sekolah Agama Rakyat Al-Falah di Parit Tok Ngah Tanjung Piandang sudah diberi kebenaran oleh Pejabat Pelajaran Krian untuk mengambil pelajar-pelajar tercicir untuk peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) mulai tahun ini. Kalau awak lulus SRP boleh ambil SPM dan STP. Manalah tahu, kalau boleh masuk ke universiti pula. Awak siap, nanti petang kita pergi tanya di sekolah itu. Manalah tahu kalau-kalau mereka masih boleh menerima awak.” Kata-kata Zul itu memberikan harapan untuk Mat belajar semula. Segera dia mengangguk tanda setuju.
Selepas makan tengah hari, Mat meluahkan hajat hatinya. Seperti yang dijangka emak tirinya menghamburkan kata-kata sinis yang menggigit perasaannya.
“Tok sah dok gatai! Dah berhenti sekolah buatlah cara berhenti. Tok sah nak sambung balik! Sawah bendang sapa nak buat? Mengarut!” suara emak tirinya meninggi dan menyakitkan hati.
“Biarlah Bedah. Mat dah janji tak akan minta duit awak. Dia janji akan ke sawah sebelah pagi dan bersekolah sebelah petang. Abang pun rasa bersalah bagi dia berhenti sekolah dulu,” lembut suara ayah. Asap dari dapur kayu masih berkepul memedihkan mata. Namun hati Mat lebih pedih ketika diberhentikan sekolah dua tahun dahulu.
“Tok sah mengarut! Tok sah bergradon! Mat bukan budak pandai. Mat budak bengap! Mat bodoh piang! Tak sampai ke mana pun kalau bagi dia sambung balik sekolah! Percayalah cakap Bedah bang oii!” Suara emak tirinya meninggi.
“Tapi mak ....” Suara Mat tersekat di kerongkong. Matanya liar memerhati wajah ayah yang layu dan wajah emak tirinya yang merah menyinga itu.
“Tak dak tapi tapi. Tak reti bahasa kot budak bodoh ni?” jerkah emak tirinya. Tangan kiri emak tirinya yang besar itu menepuk ke lantai. Rumah kayu beratapkan nipah itu bergegar seketika. Serentak. sebutir pinggan kaca melayang laju. Mat tidak sempat mengelak. Birai pinggan kaca itu menghentam keningnya. Pandangan Mat terasa gelap. Pinggan itu pecah berkecai di atas lantai.
“Apa salah Mat? Mengapa emak begitu bencikan Mat?” soal Mat sebak.
Terasa pedih bahagian atas keningnya. Darah merah membasahi wajahnya dan menitik ke lantai. Tindakan emak tirinya sudah melampau. Mat bingkas bangun menahan emosi marahnya dan turun ke tanah. Selama ini dia tidak pernah sekalipun melawan cakap emak tirinya. Dia dididik supaya jangan derhaka kepada orang tua oleh arwah emaknya.
Serentak itu emak tirinya mengejar dari belakang dengan rambut mengerbang..
“Gedebap!”
Tanpa diduga, belakang badan Mat dihentam benda keras. Pedih ngilu tidak tertahan dan Mat jatuh tertiarap. Belum pun sempat Mat bangun, kepalanya pula cuba dihentam. Mujur Mat sempat mengelak. Mat berlari kencang ke dalam belukar tidak jauh dari rumahnya. Dari jauh Mat dengar suara ayahnya tengelam timbul memarahi emak tirinya. Namun suara ayahnya yang terbatuk-batuk itu diselang seli suara meninggi dari emak tirinya yang membela diri. Kecoh benar bunyinya mereka bertengkar. Mat tidak faham mengapa emak tirinya boleh naik angin sebegitu.
Mat memegang dahinya. Luka di atas keningnya masih berdarah dan berdenyut-denyut. Setelah agak lama, Mat berjalan longlai ke tepi telaga tidak jauh dari rumah Siti Rohani. Dia bertenggek di atas perdu pokok mempelam telor yang condong ke tengah telaga. Kelihatan dua ekor itik air berenang-renang di permukaannya. Lama Mat termenung di tepi telaga. Orang kampung yang lalu lalang di jalan kampung itu tidak dihiraukannya. Mat terkejut apabila bahunya disentuh seseorang.
“Bersabarlah Mat. Pak Aji dah tahu Mat nak bersekolah semula. Siti yang bagi tahu. Baguslah, Mat ada semangat begitu. Kerja sawah bila-bilapun ada. Peluang untuk belajar datang hanya sekali sahaja,” lembut suara Pak Imam menusuk hatinya.
Siti mengesat darah di kening Mat dengan kain tudung kepalanya. Mat biarkan sahaja walaupun di hadapan ayahnya. Dalam hati dia bersukur kerana masih ada yang menyayanginya. Wajah Siti Rohani yang jelita itu dipandangnya dengan mata berkaca-kaca.
“Mat memang hendak belajar semula Pak Aji, tetapi ...” suara Mat tersekat di kerongkong.
“Beginilah Mat. Pak Aji akan cakap dengan ayah dan emak kamu. Soal belanja persekolahan biar Pak Aji yang tanggung sepenuhnya. Insya-Allah, niat suci kamu itu akan dimakbulkan,” lembut suara Pak Imam memujuk.
“Terima kasih banyak Pak Aji. Jika ayah dan emak izinkan, Mat janji akan sambung semula persekolahan. Mat akan belajar bersungguh-sungguh hingga ke universiti,” ujar Mat penuh semangat.
Baguslah kamu berazam begitu. Sekarang tahun 1975 dan kamu masih ada banyak masa. Belajarlah bersungguh-sungguh hingga ke liang lahat. Kalau boleh jadilah seorang berilmu seperti pendeta Za’ba. Jadilah seperti Tun Abdul Razak yang membela nasib bangsa Melayu. Paling tidakpun jadilah guru cemerlang seperti guru lepasan MPSI dari Tanjung Malim. Mungkin suatu hari nanti akan terbina sebuah universiti tersohor di sana,” lembut tutur Pak Imam yang juga bekas penuntut SITC.
Siti tersenyum mendengar kata-kata ayahnya. Dia melirik ke wajah Mat. Mat membalas pandangan Siti. Ada getaran yang sukar diungkapkan dengan kata-kata.
“Insya-Allah, Pak Aji,” suara Mat tersekat di kerongkong. Matanya kembali bersinar. Harapannya yang layu kembali bersinar. Gambaran suasana belajar di sekolah indah terbayang-bayang di ruang matanya.
Dulu, abang kata nak belajar sampai dapat Ph.D. Bukankah cita-cita abang nak jadi pensyarah universiti?” ujar Siti sambil tersenyum mempamerkan lesung pipit di pipi kanannya yang menggoda. Mat tersipu malu.
“Baguslah begitu Mat. Anggaplah usaha kamu untuk menyambung pelajaran seumpama mengasah tajak di sawah. Untuk berjaya, berusahalah agar tajak kamu itu sentiasa tajam,” ujar Pak Imam sambil menggenggam erat tangan Mat.
Mat mulai ceria bersemangat. Dari jauh kelihatan Zul berbasikal ke arahnya untuk menemaninya ke sekolah agama Al-Falah. Mat tersenyum dalam mata yang masih berkaca-kaca. Segera dia bangun dan berlari ke arah Zul. Segera dia membonceng basikal menuju ke Sekolah Agama Al- Falah di Parit Tok Ngah, Tanjung Piandang.
Dentuman guruh di langit memutus kenangannya. Mat mengesat air matanya. Gambar yang berada ditangannya dikucup lama. Mat begitu rindu suasana kampungnya yang indah permai. Telefon bimbitnya berdering beberapa kali dan Mat bercakap seketika dengan pemanggilnya. Terpamer senyuman di wajahnya. Mat melangkah keluar dari biliknya di tingkat tiga bangunan itu pada pukul 6.30 petang. Dia menoleh sebentar memandang papan tanda di pintu biliknya. Tertera namanya, Profesor Dr. Ahmad bin Zainal. Mat tersenyum puas.
“Alhamdulillah, tajakku masih tajam. Terima kasih Pak Imam, terima kasih Parit Gumpong, di daerahmu adicitaku terapung,” bisik hati Mat penuh syukur. Janjinya pada Haji Shaari, imam Parit Gumpong suatu masa dahulu sudah pun ditunaikannya.

No comments:

Post a Comment